Boi Bumbá

24 november 2018 - Parintins, Brazilië

Parintins is een stad gelegen op een eiland op de zuidoever van de Amazone. Het heeft ongeveer 100.000 inwoners en is vooral bekend vanwege het Boi Bumbá festival, maar daarover later meer.

De tenderprocedure zou vandaag worden overgenomen door de 'locals', dus om acht uur komt er een Amazoneboot (zo-een waarmee wij een excursie gemaakt hebben) langszij. Om half negen hadden ze de boot eindelijk goed in positie gebracht om de passagiers in te laden. Het was duidelijk een boot die niet was berekend op lange Europeanen, want ik moest over het hele benedendek gebukt lopen. Dus zijn we maar naar het bovendek gegaan. Toen we allemaal op plastic tuinstoelen hadden plaatsgenomen, kon het vertrek beginnen. De boot kon zich niet echt losmaken van de Prinsendam, hij voer over de hele lengte van het schip achteruit op een halve meter afstand van het grote schip. Af en toe moesten de bootslieden zelfs met de hand de boot wegduwen van het schip om er niet tegenaan te komen. Ook kregen wij het verzoek om met zijn allen in het midden te gaan zitten, omdat de boot teveel naar één kant overhelde. Niet echt vertrouwenwekkend. Toen de boot eindelijk de achterkant van het schip bereikt had, kon het draaien en naar de oever varen. Halverwege de overtocht kwam de kreet "dolfins", waarna iedereen zich naar de rechterkant van de boot verplaatste. Schrikbeelden van omgeslagen veerboten kwamen boven, maar we zijn gelukkig toch veilig aangekomen.

We hadden een excursie geboekt met als titel 'Parintins highlights'. Nadat we met zijn zestienen in het kleine busje geladen waren (ook een te laag plafond, donker, te krappe stoelen, maar wel airco), begon de Braziliaanse gids, voorzien van een indianentooi, in gebrekkig Engels zijn verhaal. Dit keer had hij geen microfoon, maar wel een chauffeur die (Braziliaanse) muziek had aanstaan en dat bevorderde de verstaanbaarheid niet echt. Hij kondigde een aantal 'stops' aan. De meeste hadden te maken met het Boi Bumbá festival (je krijgt echt de indruk Parintins=Boi Bumbá), maar we zijn ook gestopt bij de 'kathedraal' en een plein. Laat ik eerst deze laatste twee afhandelen en dan kan ik vertellen over Boi Bumbá.

De kathedraal is een verschrikkelijk lelijk bouwwerk. Van buiten ziet het eruit als een fabriek (het is dat er een kerktoren naast staat) en van binnen is het ook net een fabriekshal. De stalen spanten van de dakconstructie zijn goed zichtbaar. De muren zijn zo beschilderd dat je de indruk moet krijgen dat ze van marmer zijn (wat niet gelukt is) en de schilderijen die er hangen zijn van een belabberde kwaliteit. De staatsies zijn net posters. Kortom geen 'highlight'.

Dan het plein, liberty square volgens de gids, met een aantal drie-dimensionale friezen en tuinen, dat er echt leuk uit had kunnen zien als het goed onderhouden was. De friezen waren oké, maar de omgeving...: verwilderde tuinen, overal lelijke graffiti, afgebrokkelde muren. Kortom dit plein zag eruit zoals een beetje alle steden langs de Amazone die we gezien hebben. Slecht onderhouden en troosteloos.

Het Boi Bumbá festival wordt gehouden tijdens de laatste drie dagen van juni, maar met de voorbereidingen wordt al in februari begonnen. Op de website van het festival http://www.boibumba.com wordt het als volgt omschreven:

It is an incredible musical and theatrical experience, a religious procession, a tribal ritual, a giant puppet show, a fairy tale of powerful villains and brave heroes, a folk art presentation, a major party for the audience and an energizing choreography of the galera (gah-le-rah), all at once.

Het is ook een competitie tussen twee teams (bois: het meervoud van boi=stier), Boi Caprichoso die voornamelijk blauw als kleur hanteert en Boi Garantido met rood als hoofdkleur. Zij voeren drie avonden achtereen 2x op een avond na elkaar een 2 1/2 uur durend spektakel op (als toeschouwer word je dus 10 uur beziggehouden). Elke keer vertellen ze hun verhaal op een andere manier. Dat zijn dus zes verschillende uitvoeringen per groep. Ik voeg een foto toe die van de website afkomt om je een indruk te geven van dit spektakel dat in een speciaal daarvoor gebouwd stadion (40.000 toeschouwers), het Bumbodromo, wordt opgevoerd.

We hebben nu twee 'rivier'dagen, komen dan bij Macapá de Amazone uit, varen een stukje over de oceaan om bij Belém weer naar binnen te varen.

1. Gerda de Gelder:
    25 november 2018
    Ik kan mij voorstellen dat het niet echt lekker voelde op dat bootje wetende dat er piranha’s op de loer liggen 🤣 ik lees het nog steeds met heel veel plezier groetjes en nog een hele fijne reis verder.
  2. Wim Schellekens:
    25 november 2018
    Hebben jullie ook gelegenheid om naast 'hoogtepunten' ook wat natuur te zien: oerwoud, locale dieren/vogels?
  3. Frans en Mieke:
    25 november 2018
    Dat hadden we in Manaus moeten hebben en komt nu in Belém.