Buien en Beatles

12 augustus 2019 - Liverpool, Verenigd Koninkrijk

De toeristenindustrie in Liverpool draait om de Fab Four.

We lagen met de Rotterdam op een prachtige plek, vlak bij het centrum van Liverpool, in de River Mersey. Een van de eerste dingen die je tegenkomt als je aan wal komt en op de boulevard loopt, is een prachtig standbeeld van de Beatles. Met een heleboel toeristen eromheen die allemaal met het standbeeld (eigenlijk zijn het vier afzonderlijke standbeelden) op de foto willen. Het valt dan ook niet mee een foto te maken zonder toeristen erbij. Een groot (en veel ouder) standbeeld van King Edward  VII op zijn paard staat ernaast. (Hij moest eens weten dat hij veel minder populair is!). Wandelend over de boulevard kom je de Fab Four shop tegen, in het moderne Museum of Liverpool is een groot deel van de tweede verdieping ingeruimd voor een tentoonstelling over John en Yoko en even verderop is het Beatles Museum. Verder kun je natuurlijk nog naar de Cavern club lopen (waar de Beatles zijn begonnen) en vooral niet te versmaden: je kunt voor 110 dollar pp een excursie van 4 uur maken “In the footsteps of the Beatles”, waarbij je langs de huizen, waar ze gewoond hebben komt, langs hun school, langs Penny Lane, Strawberry Field en de al genoemde plekken.

Wij hebben van dat alles alleen het standbeeld en de John en Yoko tentoonstelling bezocht. Dat laatste vooral omdat we ook het Museum of Liverpool wilden bekijken. De regen was de grote spelbreker bij ons bezoek aan Liverpool. We hadden al gewacht tot het volgens de buienradar droog zou zijn, maar daar klopte niet veel van. Vrij droog kwamen we aan in het Museum of Liverpool (dat heeft trouwens aan de buitenkant een heleboel trappen, die naar deuren leiden die allemaal dicht zijn!), maar toen we weer naar buiten wilden, goot het. Door de regen zijn we naar het Tate Liverpool gelopen (moderne kunst: Keith Haring, pop-art en constellations).

Het regende nog steeds toen we weer buiten kwamen en toen hebben de rest van Liverpool maar overgeslagen en zijn terug naar het schip gelopen, dwars door een demonstratie van veteranen uit de tijd van de problemen in Noord-Ierland, die zich volgens de spandoeken ‘betrayed’ voelden.