Schuifelen op een schommelend schip

30 november 2018

Inmiddels hebben we de Amazone weer achter ons gelaten en zijn op weg naar Trinidad en Tobago. Stroomafwaarts vaart het schip een stuk sneller dan de andere kant op zodat we eerder dan gedacht weer op de Atlantische Oceaan beland zijn. Daar waren we trouwens al geweest, want om in Belém te komen, moesten we eerst de bovenste rivierarm van de delta uitvaren, een stukje de Atlantische Oceaan op om vervolgens weer in de onderste rivierarm naar binnen te varen richting Belém (Icoarici). Door al die vaarbewegingen zijn we de evenaar inmiddels vier keer gepasseerd en dat moest aan boord gevierd worden (daarover later).

Tussen Belém en Scarborough (Tobago) liggen drie zeedagen op de Atlantische Oceaan. Vooral de eerste van de drie was nogal wild, zodat we ons schuifelend als dronken zeelieden over het schip bewogen. Zelfs douchen is dan een avontuur.

Voor de mensen die denken dat je je tijdens die zeedagen te pletter verveelt- of die zelf nog nooit gecruised hebben, zal ik proberen te vertellen hoe ze ons aan boord proberen bezig te houden.

We krijgen elke avond een programma van alle activiteiten die er de volgende dag aan boord plaatsvinden. Op sportief gebied kun je iedere ochtend meedoen met de 'morning stretch' (ook 's avonds, alleen heet die dan 'evening stretch'), of tai chi oefeningen doen; je kunt op dek 7 helemaal rond het schip wandelen (joggen mag niet, daar is op dek 12 een rondje voor gemaakt) en verder kun je gebruik maken van een goed geoutilleerde fitnessruimte.

De bibliotheek bevat behalve vele boeken (zelfs een kast met Nederlandse) ook allerlei spelletjes en puzzels (overigens ook heerlijk comfortabele, leren fauteuils). Er is altijd een tafel waarop één of meerdere legpuzzels  uitgestald liggen, die elke keer als je erlangs loopt, verder voltooid zijn. 's Middag is er de mogelijk om te bridgen, mahjong te spelen enz. Elke dag kun je 'today's sudoku' ophalen, samen met een krantje met het nieuws uit eigen land (in je eigen taal) en niet te vergeten meedoen aan de quizzen. Er is elke avond een show in het theater, muziek in de vele bars (van klassiek tot modern) en je kunt 2x per dag in een bioscoopje naar de film.

Als je nog wat wilt opsteken tijdens je vakantie: er zijn elke dag lezingen over allerlei onderwerpen. Die hebben vaak te maken met de plek waar je bent (bijv. flora en fauna in het Amazonegebied), maar ook andere onderwerpen komen langs. Er zijn kookcursussen, danslessen en bridge-instructies (voor beginners en gevorderden). Er is iemand van Microsoft aan boord die zes! keer per dag een cursusje geeft: 'Windows 10 essentials', 'Organize photos with Windows 10', 'Explore the Microsoft store' enz.

Er is elke dag een mis en een 'morning devotional' en vanavond zelfs een Sabbat-dienst met Rabbi Ralph.

Je kunt je laten pamperen (tegen betaling) in de 'Spa', maar ook gratis een verhaal aanhoren: 'relieve back pain with good feet', 'digestion pain relief through acupuncture' en 'revitalize your legs with moor mud'. Behandelingen die je dan later tegen betaling kunt ondergaan.

Natuurlijk kun je geld nog kwijtraken in het casino (we hebben trouwens nog nooit een schip meegemaakt waar het zó rustig is in het casino) of in een van de shops aan boord en als je bij al deze activiteiten niets van je gading hebt gevonden kun je je altijd nog bezatten tijdens het 'happy hour' (second drink for only $2) en daarna eventueel de vrienden van Bill W. opzoeken...

Er staan tijdens elke cruise altijd twee cryptische programmapunten in de lijst:  'LGBTQ and friends Meetup' en 'Friends of Bill W. meet'. De eerste snap ik al wat langer (alleen de Q was deze cruise nieuw en heb ik op moeten zoeken), maar van de tweede ben ik de betekenis pas deze cruise te weten gekomen. Bill W. slaat op William Wilson, de oprichter van 'Alcohol Anonymus' oftewel de AA.

Alsof al het bovenstaande nog niet genoeg is organiseren ze ook nog speciale evenementen voor de gasten. Zoals het bovengenoemde happening ter ere van het passeren van de evenaar. Alle personeelsleden die voor het eerst de evenaar passeren ondergaan dan een soort 'ontgroeningsritueel' waarbij de gasten mogen toekijken. Koning Neptunus (een verkleed bemanningslid met houten drietand) komt dan langs, alle 'gevangenen' moeten voor hem knielen, een vis kussen, worden ingesmeerd met kleurig schuim en worden daarna in het zwembad gegooid. Dit soort vermaak is niets voor mij, maar de Amerikanen hadden dikke pret (ik heb wél een paar foto's gemaakt). Het zwembad hebben ze daarna grondig  moeten schoonmaken...

1. Marijke:
    1 december 2018
    Nou, dat is niet verkeerd, zo’n zeeprogramma! Ik zou nog moeite hebben met kiezen! Geniet ze!
  2. Loes:
    1 december 2018
    Wat vinden jullie het leukste om te doen? Er is genoeg aanbod!
  3. Gera:
    2 december 2018
    Geweldig, wat een progamma. Maar 3 dagen op zee...ik ga toch liever vliegen. En met al die mensen aan boord, lijkt me zo druk!? Je moet dus wel echt van dit vermaak houden of op je kamer blijven met een boek. Veel plezier nog!