Toeren met troubles

14 augustus 2019 - Portree, Verenigd Koninkrijk

Lig je de ene dag met het schip in het centrum van een stad, de dag erna in een uithoek van de haven, gisteren lagen we in een prachtige baai omringt door groene heuvels. We lagen voor het stadje Portree dat op het (schier)eiland Skye in Noord-Schotland ligt. We hadden een van de weinige excursie van de HAL hier geboekt: een scenic toer over het eiland en een bezoek aan het kasteel Dunvegan. We moesten op eigen gelegenheid naar de wal tenderen en om 12.45 aanwezig zijn.

Ik citeer nu uit de klachtenbrief die Mieke na afloop van de excursie geschreven heeft:

“We waren ruim op tijd aanwezig op de kade, waar inderdaad 3 bussen arriveerden. Echter, er was nauwelijks enige leiding/aanwijzing van excursiepersoneel: er was grote verwarring, wie in welke bus. Uiteindelijk bleken wij de voorste van de drie bussen te moeten hebben, die om 13 uur zou vertrekken, de andere twee om 13.15 uur.

Alleen, we vertrokken niet. Wat bleek: de gids kreeg zijn microfoon niet aan de praat en kon zich dus op geen enkele manier verstaanbaar maken in de bus. Om 13.30 uur gaf hij zijn pogingen op, zijn we op weg gegaan en heeft hij ons zonder verdere enige uitleg over landschap/eiland/het te bezoeken kasteel, door de chauffeur naar Dunvegan Castle laten vervoeren.

Daar gaf hij aan kaartjes te gaan kopen, welke mededeling alleen door de voorste passagiers gehoord werd, die zo vriendelijk waren dit door te geven aan de achterkant!

Op het parkeerterrein kregen we het kaartje (t.w.v. 11 pond) uitgereikt met de mededeling zelfstandig het kasteel en de tuinen te bezoeken en over twee uur weer terug te zijn.

Dat hebben we gedaan.

Op de terugweg bleek er nog steeds geen sprake van een werkende microfoon, geen verontschuldiging, geen boe of bah.

We hebben dus in een hele dure 50 persoonstaxi (129,95 -11 $ per persoon) het kasteel bezocht en zijn zwaar teleurgesteld.”

Inmiddels hebben we een excuusbrief gehad van ‘Shore Excursions’ en 50% terug gehad van het excursiegeld. Dat is netjes, maar het blijft een dure taxirit.

Het was een leuk kasteel (nog steeds bewoond door de MacLeods) en de tuinen waren mooi, maar we hadden alles wel in een uurtje gezien, dus hebben we nog een uur doorgebracht in het café ter plekke. De bustocht naar het schip was een snelle rit ( we moesten op tijd terug zijn voor de laatste tender om half zes) door een prachtig landschap, maar ik vraag me af hoe de foto’s eruitzien (gemaakt door het raam van een hobbelende bus). Tijd voor een fotostop was er niet (misschien wat minder tijd in het kasteel?)

Ik ga nu kijken wat er van de foto’s geworden is. Je ziet straks het resultaat.