Wet, warm and windy

12 november 2018 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

We wisten niet goed wat we moesten verwachten van ons bezoek aan Sint Maarten, de eerste aanlegplaats na ons vertrek. De beelden van wat de orkaan Irma hier had aangericht stonden nog op ons netvlies gebrand. Ramptoeristje spelen is niets voor ons dus we hadden niet zoveel zin in een rondrit over het eiland. Daarom hadden we een excursie geboekt naar een van de 'Big Three' van Sint Maarten. Daarover later meer.

We werden verwelkomd in Philipsburg, de hoofdstad van het Nederlandse deel van Sint Maarten  door een fikse regenbui en ook toen we om half tien van boord gingen regende het nog een beetje. Langzaamaan werd het echter steeds zonniger en warmer met een hoge vochtigheidsgraad (toen ik met mijn camera op het balkon kwam vanuit de koele hut, besloegen mijn lenzen,zodat het even duurde voor ik de eerste foto's kon maken).

Een busrit van een half uur over het Nederlandse deel bracht ons bij de plek waar de Big Three zich bevonden. De hoeveelheid puin die we eigenlijk onderweg toch wel verwachten tegen te komen, bleek alleszins mee te vallen. Sterker nog er was vrijwel niets van te zien. Wel vrij veel nieuwe huizen en af en toe een beschadigd dak, maar van de orkaanschade was niet veel meer te zien.

Philipsburg (overigens niet genoemd naar de lampenfabriek in het zuiden van Nederland, maar naar vice commandeur John Philips uit de 18e eeuw) heeft twee belangrijke winkelstraten, heel origineel Frontstreet en Backstreet genoemd. Frontstreet met de duurdere winkels (voornamelijk juwelen en elektronica) en Backstreet met de goedkopere winkels (veelal kleding). Deze twee straten zijn we alleen maar gepasseerd, we hebben ze niet bezocht.

Dan de Big Three. Even buiten de 'stad' ligt Rainforest adventures St. Maarten - Rockland Estate en daar kun je drie 'avonturen' beleven: 1. een rit met een stoeltjeslift naar de top van een heuvel met een prachtig uitzicht over het eiland; 2. met een zipline vanaf die top met een rotgang weer naar beneden zeilen; 3. vanaf halverwege  de heuvel in een soort rubberen band naar beneden glijden (een soort waterglijbaan, maar dan zonder water). Ziedaar de drie tópattracties van het eiland.

Wij hebben voor nummertje 1 gekozen. Ik (Frans) was eigenlijk van plan de zipline te proberen, maar toen ik daar boven stond en naar beneden - de diepte in - keek, moest ik tot mijn schande bekennen dat ik het niet durfde. Bovenop was het uitzicht prachtig en de wind heftig. Je kon o.a. het vliegveld zien van Sint Maarten met de zeer korte landingsbaan. Aan een van de uiteinden van de baan bevindt zich een strand, waar de vliegtuigen héél laag overkomen. Oók een toeristische attractie, waar je met een excursie heen kunt. Je ziet wel: Sint Maarten heeft de toerist veel te bieden!

We mochten met de bus van Celebrity (er liggen nog twee andere cruiseschepen hier) mee terug naar de haven. De (eerdere) bus van de HAL reed net voor onze neus weg en anders hadden we nog een uur in de hitte moeten wachten op de volgende.

Op naar het volgende eiland...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paula:
    14 november 2018
    Mooie foto,s ik wens jullie een fijne vacantie en het is leuk om door middel van de verhalen jullie reis mee te beleven. Groet paula.