Door Dublin in een Dubbeldekker

12 augustus 2019 - Dublin, Ierland

Lagen we in Liverpool prachtig in het centrum, in Dublin hadden ze ons weggestopt in een stoffig hoekje van een industrieel havengebied met een ‘fraai’ uitzicht op stapels containers en allerlei hijsmateriaal. Maar in tegenstelling tot Reykjavik hadden ze geen personeel ingezet om ons te vermaken met bijvoorbeeld zinloos heen en weer verplaatsen van containers (misschien heeft het feit dat het zondag was daar ook wel mee te maken). Nu zou je verwachten dat de gemeente Dublin toch wel graag zou zien dat de cruisepassagiers hun geld in de stad uitgeven en dus een gratis shuttlebus zou verzorgen van het schip naar het centrum (een half uur rijden), maar de gratis service ging niet verder dan het hek van de haven. Vandaar was het nog 25 minuten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte van het openbaar vervoer. Taxi’s waren er ook niet, dus dan toch maar de shuttlebus van de HAL naar het centrum (20 dollar pp) genomen. Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat de HAL een dealtje met de gemeente Dublin heeft gesloten…

Dit was ons tweede bezoek aan Dublin, eerder waren we er al geweest met een busrondreis door Ierland. We hadden de oudste pub van Ierland (‘The Brazen Head’) bezocht, rondgelopen in de Guinness-brouwerij en een glas Guinness geproefd (wat vind ik dat een smerig goedje!), dus wat doe je dan de tweede keer?  Na eerdere goede ervaringen in andere steden, hebben we de Hop on, Hop off-bus genomen. We hebben het hele rondje (32 stops) gedaan en zo in drie uur een aardige indruk van de stad gekregen. Wij vonden het een rommelige stad, met een aantal prachtige oude gebouwen, mooie moderne trams en veel ‘hanging baskets’ met bloemen (of is dat een pleonasme?)

Twee zaken wil ik nog noemen. Dublin heeft een groot park (Phoenix Park), waar het (zondag!) heel erg druk was, met eigenlijk maar twee grote villa’s erin: die van de Amerikaanse ambassadeur en de Ierse president (als je belangrijk bent dan zet je je huis op het mooiste plekje van Dublin). Het tweede is een opmerkelijk kunstwerk in de vorm van een 121 meter hoge naald, die midden in de stad op de middenberm van O’Connellstreet de lucht in priemt. Officieel heet hij ‘The Spire’ of ‘The Monument of Light’, maar in de volksmond is hij ‘The Erection at the Intersection’ of ‘The Stiffey by the Liffey’  gedoopt (de Liffey is de rivier die dwars door Dublin loopt). Voor de rest verwijs ik naar de foto’s genomen vanaf de dubbeldekker.

Daarna weer terug met de shuttlebus naar ons vertrouwde uitzicht (containers!)

Na een dag op zee zijn we morgen in Portree (Isle of Skye).

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gera:
    13 augustus 2019
    Leuk verhaal weer Frans!
    Guinness is inderdaad een bijzonder bier!