Aangenaam Aarhus

21 mei 2022 - Aarhus, Denemarken

Jullie zijn nog niet van ons af. Er is nog één verhaal te gaan.

De laatste haven voordat we weer op pad gingen naar Amsterdam. (We varen overigens helemaal om de kop van Denemarken heen. Er is voor een schip als de Rotterdam geen kortere weg.) Helemaal weggestopt in een industrieel havengebied (we konden het laden en lossen van containerschepen uitgebreid bestuderen!) werden we via shuttlebussen verplaatst naar een bewoonbaar gedeelte van Aarhus, niet ver van het centrum. Het was ons zelfs verboden om los rond te lopen door dit havengebied.

We hebben heerlijk rondgelopen in dit leuke stadje waar bovendien een aangenaam zonnetje scheen. We konden natuurlijk geen weerstand bieden aan de aandrang om elke kerk die we tegenkomen van binnen te bekijken. Dus hebben we ook de kathedraal van Aarhus bezocht, de langste kerk van Denemarken. Een bezoek aan een Vikingmuseum mislukte omdat het apparaat wat de tickets moest printen niet werkte en er ook geen mensen aanwezig waren om ons tickets te overhandigen. (We hebben dat overigens al vaker meegemaakt tijdens deze reis: dat we zelf onze kaartjes moesten laten afdrukken, zonder dat er een mens aan te pas kwam. Later kwam dan een echt mens controleren of je dat ook daadwerkelijk gedaan had.)

Een winkel met spullen ontworpen door Georg Jensen moesten we natuurlijk ook bekijken. (We houden erg van zijn Scandinavisch design, maar hebben niets gekocht). Dat was ons laatste wapenfeit in Aarhus.

Ik eindig dit laatste verhaal met wat foto’s die een impressie moeten geven van de sfeer aan boord en dan met name de kunst.

Er zijn drie 'trappenhuizen' aan boord elk met een ander kunstthema. Van voor naar achter resp. 'gebouwen', 'muziek' en 'dieren'.

We hebben aan boord schilderijen kunnen vinden van de Rotterdam 1, 2, 3 en 5. Ook een paar maquettes van de 5. Van de Rotterdam 4 en 6 hebben we niets gevonden. (De Rotterdam 6 is overigens tijdens de coronacrisis verkocht en gaat nu door het leven als de Borealis. We dachten eerst dat Forum voor Democratie hem gekocht had, maar het blijkt door Fred Olsen Cruiselines te zijn. In andere kleuren geschilderd en lang ziet zo mooi meer.)

Vanaf zondag zijn we weer thuis na een mooie, onverwachte reis.

1. Marjan:
    21 mei 2022
    Dank voor alle reisverhalen, ik heb ervan genoten. Je weet de sfeer van iets goed weer te geven. Zeker als het jullie niet bevalt! Erg leuk om zo “ mee te reizen”.
  2. Tom:
    21 mei 2022
    Smakelijke verslaggeving. Zijn dat allemaal generaties van de Rotterdam, en op welke varen jullie nu?
  3. Loes:
    21 mei 2022
    Dat jullie niets gekocht hebben van George Jensen! Zulke mooie ontwerpen! En leuk als aandenken aan een mooie cruise!
    Behouden vaart!
  4. Jan Henk & Marja:
    21 mei 2022
    Mooie verhalen allemaal !
    Als jullie een boek gaan schrijven ben ik de eerste die het leest !
    Het is net of je mee reist ..
  5. Marie-Louise de Zwart:
    21 mei 2022
    We hebben weer erg genoten van alle verhalen en de mooie foto's.
    De 2 weken van jullie cruisevakantie is weer voorbij gevlogen.
    Het zal wel weer even wennen zijn Zondag thuis. Jammer hè.
  6. Gerda de Gelder:
    21 mei 2022
    Bedankt voor het “ mee beleven “ en een goede terug reis !
  7. Wim Schellekens:
    22 mei 2022
    Frans en Mieke, jullie schrijven heel uitnodigend om te lezen. Dank weer voor dit mooie verslag.
    Weer een mooie herinnerinerbij!
    Wim
  8. Marijke:
    22 mei 2022
    Welkom thuis! Ik zie net op Vesselfinder dat jullie vanmorgen vroeg zijn aangekomen in Amsterdam! En wat een prachtige kunst aan boord! Dat hert met zijn leefgebied opgespeld!
  9. Gert van Driel:
    25 mei 2022
    Ook namens mij alsnog een welkom (ben net zelf terug van vakantie). Leuk om alles mee te beleven. Kon je maar net zo goed zo schaken als je kan schrijven.... ;)
  10. Elzo:
    25 mei 2022
    Ik kreeg de indruk dar deze reis wat minder enerverend was dan voorgaande edities.
    Dat neemt niet weg dat het schip zelf toch ook wel veel moois en opvallends herbergt.
    Ongetwijfeld heeft het genieten aan boord en de ontmoeting met velerlei slag mensen veel gedenkwaardigs opgeleverd.
    Moge het zo zijn dat het een mens gegund is om een volgende maal weer met jullie avonturen te mogen meebeleven.
    Uiteraard een goede thuisreis gewenst !