Genieten van het groen op Grenada

2 december 2018 - Saint George's, Grenada

Wat een prachtig eiland is Grenada! Het land dat - bij mij in ieder geval - vooral bekend is vanwege de inval die de Amerikanen (Ronald Reagan) daar in 1983 gedaan hebben. De chauffeur/gids die we hier op onze rondrit over het eiland hadden (de beste gids tot nu toe) heeft in geuren en kleuren de situatie geschetst die aan de inval voorafging en waarom de inwoners van Grenada Ronald Reagan nog steeds dankbaar zijn voor zijn ingrijpen.

Voor de verandering hoefden we dit keer niet te tenderen, we lagen netjes aan de kade. Dat maakt ook dat we minder lang hoefden te wachten voordat we konden vertrekken voor de excursie, die ons over het hele eiland gevoerd heeft. Het enige dat we volgens mij niet gezien hebben is de stad waar het schip lag: St. George's.

Zoals vrijwel alle eilanden in de Caribische Zee is ook Grenada afwisselend in handen geweest van de Fransen en de Engelsen (gezien het feit dat ze er links rijden en het eiland is opgedeeld in 'parishes', zijn de Engelsen kennelijk de laatste bezitters geweest). In het geval van Grenada is er vooral om gevochten omdat het een vulkanisch eiland is met vruchtbare grond, waar bijna alles op groeit. Behalve nootmuskaat, waar het land om bekend schijnt te zijn (er is zelfs een nootmuskaat-vrucht op de vlag afgebeeld), groeien hier planten in het wild die wij alleen als kamerplanten in de winkel kopen. Ook de meest exotische vruchten, waar ik nog nooit van gehoord had en waarvan ik ook meteen weer de naam vergeten ben, komen hier voor. Een van de onderdelen van de excursie was, dat we naar een 'plantage' (het was meer een oude schuur) gingen waar o.a. nootmuskaat, cacaobonen en andere exotische kruiden (kaneel, kruidnagel, gember, foelie) gekweekt werden. We hebben precies te horen gekregen hoe ze groeien en hoe ze worden tot het product dat we kennen. Nooit geweten dat cacaobonen (coco) in een oranje vrucht zitten en dat ze aanvankelijk wit zijn.

Verder voerde de tocht ons langs Fort Frederick (1782), waar ook kanonnen staan die landinwaarts gericht zijn, omdat bij een van de invallen door de Fransen, ze zo slim waren op een onverwachte plaats aan land te gaan en zo over land het fort te veroveren.

Langs de prachtige Annandale waterval, waar een aantal Grenadanen(?) een bron van inkomsten heeft aangeboord door vanaf de omliggende rotsen in het water aan de voet van de waterval te springen, waarbij ze natuurlijk donaties verwachten in de vorm van Amerikaanse dollars. Kennelijk denken ze dat het geweldig is voor de Amerikaanse toerist om thuis een foto te laten zien van een man die bij een waterval in Grenada in het water springt. Ik kan jullie zo'n foto dus niet laten zien, want ik heb hem hem niet gemaakt. Ook geen foto van een vrouw met een mand bananen op haar hoofd of een aap op haar arm, om dezelfde redenen.

Langs het mooie Grand Etang Forest Reserve met in het midden een groot kratermeer. Je schijnt er prachtige wandelingen te kunnen maken, waar we helaas geen tijd voor hadden.

Grenada is na de verwoestende orkaan Ivan die in 2004 90% van de bebouwing verwoestte, weer aardig opgekrabbeld. En een prachtig eiland om gezien te hebben.

1. Marie-Louise de Zwart:
    6 december 2018
    Het is jammer voor jullie dat het er bijna op zit.
    Ik heb in ieder geval genoten van jullie verhalen en mooie foto's.
    We wensen jullie nog een paar prettige vakantiedagen toe.
    Tot gauw.
  2. Gera:
    8 december 2018
    Mogelijk zijn jullie al thuis, zo niet, dan wens ik jullie een goede terugvlucht!
    Dank voor de reisverhalen, het was erg leuk om ze te lezen!
    Groetjes!