Hoogtepunten van Heimaey

29 juli 2019 - Heimaey, IJsland

Daar had ik vandaag graag verslag van gedaan, maar we werden vanochtend om half acht door de kapitein gewekt met de mededeling dat we ivm de veiligheid Heimaey zouden overslaan. We zouden moeten tenderen en hij had een tender neergelaten om te kijken hoe het zou zijn, maar de deining was zó sterk, dat zelfs de bemanningsleden zeeziek waren geworden. De sterke deining gecombineerd met de grote afstand waarover we zouden moeten varen, was de reden dat de kapitein besloten heeft Heimaey over te slaan en al langzaam richting Reykjavik te varen. Van alle bij de HAL geboekte excursies zou het geld worden teruggestort. Wij hadden hier geen excursies gepland, dus ook geen restitutieproblemen.

Geen hoogtepunten van Heimaey, het grootste eiland van de Vestmannaeyjar, een eilandengroep ten zuiden van IJsland. Het is vooral om twee zaken bekend: ten eerste een grote vulkaanuitbarsting van de Eldfell in 1973, waarbij het hele eiland geëvacueerd werd en de helft van het dorp onder de lava terecht kwam (noodhulp vanuit Nederland: 20.000 gulden). Er zijn nog steeds huizen te zien die half door de lava zijn bedekt. Ten tweede door de grote hoeveelheid papegaaiduikers (puffins) die hier verblijven. In het broedseizoen wel 8 miljoen. Dus vandaag geen foto’s van huizen onder de lava of puffins.

Ik heb wél een foto van de plek aan boord waar de officieren in hun vrije tijd verblijven. Het heeft wel wat van een Ierse pub. Deze foto vereist wel enige toelichting: onze dochter uit Engeland is bevriend met iemand die op de Rotterdam werkt als Chief Engineer, toevallig komt hij net op het schip als wij eraf gaan en konden we hem dus niet ontmoeten. Maar hij had wel geregeld dat een collega van hem (Nikola) ons een privérondleiding gaf langs de machinekamers en de officiersverblijven waar je normaal als passagier niet komt. Hij had liever niet dat foto’s van de werkplekken op sociale media terechtkwamen, vandaar dus alleen die ene foto.

Morgen een lange excursie langs de zuidkust van IJsland, dus dan is er vast meer te vertellen.

1. Astrid:
    30 juli 2019
    Oh wat leuk dat Marco dat toch geregeld heeft - ik zal m even n berichtje sturen. Weer een ervaring erbij...
  2. Mieke:
    30 juli 2019
    Hij had ook een fles wijn geregeld, dank hem voor ons, erg attent!