Saai Sleeswijk-Holstein

21 mei 2022 - Kiel, Duitsland

We weten het zeker: we gaan NIET op vakantie naar Sleeswijk-Holstein.

Omdat we nog nooit in dat gedeelte van Duitsland hadden rondgekeken, hebben we voor het eerst deze cruise een excursie geboekt op het schip. De excursie bestond uit een tochtje door de ‘country-side’ van Noord-Duitsland, een bezoek aan de plaatsjes Eutin en Plön (waar we nog nooit van gehoord hadden), een bezoek aan het kasteel van Eutin (ook Renesse heeft een kasteel moet je maar denken) en een rondvaart over de alhier aanwezige meren.

De ‘country-side’ is slaapverwekkend, een vlak landschap met bomen afgewisseld door waterpartijen. Er waren geen heuvels of bergen te bekennen. Afgezien van de kentekenplaten en verkeersborden had het zomaar een saai gedeelte van Nederland kunnen zijn.

Eerst op weg naar Eutin. De enige verdienste van dit dorp, waar helemaal niets te beleven valt, is de aanwezigheid van een alleraardigst slot, waar een aantal voorouders van de Europese vorstenhuizen gewoond heeft. Zo heeft de latere tsarina Catherina de Grote van Rusland hier gewoond en hangen er verschillende schilderijen met haar afbeelding.

Daarna de Fünf-Seen-Fahrt over vijf van de meren die hier in grote getale aanwezig zijn (qua hoeveelheid meren lijkt dit gebied op Friesland, waar de meren overigens veel mooier zijn). Veel te beleven was er ook bij deze Fahrt niet. Water met bomen en bosjes langs de oever. Het enig spannende was het langzame varen onder een heel smal bruggetje door. De Duitse lunch (Salat und Wiener Schnitzel mit Bratkartoffeln) na afloop van het varen was nog enerverender.

Tussen haakjes: op de achterkant van de rondvaartboot wapperde tot onze verbazing een omgekeerde Nederlandse vlag. Navraag leerde dat dat de vlag van Sleeswijk-Holstein is. Dus als je in Nederland nog eens een demonstrant ziet lopen met een omgekeerde Nederlandse vlag kun je voortaan vragen of hij een Duitser is.

Het laatste ‘hoogtepunt’ was Plön: een winkelstraat en een kerk, die we beide met een bezoek vereerd hebben. We werden weer wakker toen de bus bij het schip aankwam.

1. Gerda de Gelder:
    21 mei 2022
    Wat leuk om dit allemaal te lezen , zo ben ik ook een beetje aan het cruisen , volgens mij komen jullie morgen weer terug dus bij deze nog een fijne dag en avond aan boord , groetjes uit een heeeeel erg warm Spanje 🏊‍♀️😎
  2. Marijke:
    21 mei 2022
    Toch wel mooi wat jullie gezien hebben! Moeten jullie nu helemaal om Denemarken heen terug of langs het kanaal dat ik zie op de kaart (google maps).
  3. Gera:
    21 mei 2022
    Met veel plezier heb ik jullie verhalen gelezen!
    Geniet vanavond nog aan boord en morgen goede reis naar huis!