Verrassend verrukkelijk Visby

16 mei 2022 - Visby, Zweden

We hadden ons al helemaal ingesteld op een wandeling van een half uur naar de botanische tuinen van Visby of desnoods het nemen van een taxi, toen wij tot onze stomme verbazing op de kade een hop on hop off-bus zagen staan. Dat leek ons net zo waarschijnlijk als een hop on hop off-bus in Oud-Beijerland (Visby en Oud-Beijerland hebben ongeveer evenveel inwoners: 25.000). De chauffeur vertelde dat ze vandaag speciaal voor de gelegenheid met twee bussen zouden rondrijden (het seizoen begint eigenlijk pas in juni). Personeel was er eigenlijk niet vandaag (zondag), dus was de baas zelf maar achter het stuur gekropen. Na een rondrit van drie kwartier over Gotland (wat een prachtig eiland!) zijn we uitgestapt bij het oude centrum van Visby.

Gotland is het grootste eiland van Zweden (lengte 125 km en breedte 55 km) en ligt in de Baltische Zee zo’n 200 km ten zuiden van Stockholm. Er zijn regelmatige veerdiensten tussen Visby en Stockholm en het heeft ook een vliegveld. Het is een toeristische trekpleister.

Gotland was al in de oudheid bewoond en kende zijn hoogtijdagen in de middeleeuwen. Het was strategisch gelegen en het was al een handelscentrum ten tijde van de Vikingen maar kwam vooral tot bloei toen Visby een Hanzestad werd (rond 1200). In die tijd zijn er vele kerken gebouwd waarvan er nu nog veel ruïnes zijn terug te vinden (Gotland: het eiland van de honderd kerken).

Nog een paar aardige weetjes: Pippi Langkous (films en tv-serie) is grotendeels op Gotland opgenomen (op de rondrit zijn we door het pretpark gereden, waar nu de originele Villa Kakelbont staat) en ook voor regisseur Ingmar Bergman was Gotland een geliefde opnamelocatie.

We zijn dus offgehopt in Visby, bij de Oostpoort in de stadsmuur.  Deze stadsmuur stamt uit de 13e eeuw en is nog grotendeels intact (3,4 km lang). Vanaf de poort loopt de weg (gelukkig!) omlaag naar de kust, alwaar zich de botanische tuinen bevonden. Onderweg kwamen we verschillende van de genoemde 100 kerken tegen, de meeste waren ruïnes maar een ervan was nog  intact: Domkyrka S:ta Maria. Uiteraard zijn we even naar binnen gelopen.

De botanische tuinen vielen een beetje tegen; het was waarschijnlijk nog te vroeg in het jaar, er stond nog weinig in bloei.

Bij de kust zijn we weer ongehopt en vervoert naar de Rotterdam. Het geheel was een stuk goedkoper dan een HAL-excursie. De lunch bestond vandaag uit een Bossche Bol (Mieke), erwtensoep (Frans) en een broodje kroket (beide), afkomstig van het Dutch café (we waren te laat terug voor een ‘normale’ lunch op het Lido-dek).

Nu zijn we op weg naar Stockholm.

1. Gerda de Gelder:
    16 mei 2022
    Weer genoten van jullie reisverhalen , veel plezier in Stockholm
  2. Marijke:
    18 mei 2022
    Wat een mooi eiland! De natuur loopt zelfs iets achter bij ons (logisch gezien de ligging natuurlijk), want ik zie nog een bloeiende magnolia (en die gele zijn narcissen?) en veel bomen nog maar net aan t groenworden. Eigenlijk denk ik wel 3-4 weken verschil met ons.
  3. Gera:
    18 mei 2022
    Ziet er fantastisch uit allemaal, leuk om te lezen ook!!