Winderig Warnemunde

13 mei 2022 - Warnemunde, Duitsland

Warnemunde is een (Oost)duitse badplaats die deel uitmaakt van de gemeente Rostock. Het heeft een strand (uiteraard), een vuurtoren, één kerk, een windmolen uit Nederland, twee flatgebouwen en een klein reuzenrad. Omdat het behalve aan de Oostzee ook aan de rivier de Warnow ligt, zijn er vele boten en bootjes te vinden in Warnemunde. Verder is het een aardig plaatsje met veel plekken waar je bratwurst kunt kopen en koffie kunt drinken. Ook is er minstens één supermarkt, maar daarover later meer.

Het is de hele dag al droog er staat een stevige, maar koude wind en op het moment dat ik dit schrijf breekt de zon af en toe door.

Het schip is vrij verlaten: veel Amerikanen ‘doen’ vandaag Berlijn. Dat wil zeggen dat ze ’s morgens vroeg in bussen geladen worden (bij een vorige cruise was er zelfs een hele trein afgehuurd die vlak naast het schip stopte), dan in 3 uur van hier naar Berlijn vervoerd worden, om daar langs alle bezienswaardigheden (Rijkstag, Checkpoint Charlie, stukje muur enz.) gereden te worden (ik denk niet dat er veel tijd is om zelfstandig door Berlijn te lopen). Vervolgens weer drie uur in de bus voor de terugreis naar het schip. Sommige excursies gaan ook nog langs het concentratiekamp Sachenhausen (dat gaat natuurlijk wel af van de Berlijntijd!). Maar goed je hebt Berlijn ‘gedaan’. De Rotterdam vertrekt vanavond dan ook pas om tien uur.

Wij hebben Warnemunde ‘gedaan’. Dat koste minder tijd. We hebben vijf kilometer gelopen en in die tijd door het plaatsje gelopen en twee attracties bezocht: de evangelische kirche en de supermarkt.

De kerk was tot 12 uur dicht. Omdat we er kort voor 12 uur waren hebben we even gewacht tot er een Duitse mevrouw (kosteres?) de kerkdeuren open kwam doen en (elektrisch- en kaars-) licht ontstak. Erg fraai was (en daarom alleen al een bezoek waard) het handgesneden altaarstuk.

Wat was er nu te beleven in de supermarkt, zul je denken. Wij waren daar om cola te kopen, maar de zaak stond vol met allemaal personeel van het schip. Alle mannetjes - en trouwens ook enkele dames - bevonden zich in de rij waar zich de schappen met chocola bevonden. Ze hebben die helemaal leeggeplunderd. Niet vijf, niet tien, maar soms wel vijftig stukken chocola. Per persoon! Het personeel van de supermarkt kreeg nieuwe voorraad niet aangesleept (een topdag, zei de man achter de kassa). Omdat je er waarschijnlijk geen voorstelling bij kunt maken is fotomateriaal toegevoegd. Het was kostelijk om te zien. Een aardige man vóór ons bij de kassa, die net zijn buit op de band had gelegd, vertelde ons dat alles meeging naar huis (de Filipijnen). Hij had er zelfs een aparte koffer voor meegenomen. Chocola was thuis erg duur.

We zitten nu weer op het schip, waar we op de Berlijngangers moeten wachten voor we weer gaan varen. Om het wachten te verzachten wordt er voor ons een heus Duits Bierfeest georganiseerd bij het zwembad. Met behalve Bier ook Bratwurst en Duitse Hoempapa muziek. Het is meer dan waarschijnlijk dat we de avond in de hut doorbrengen…

Morgen een zeedag op weg naar Visby (Gotland).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wim:
    13 mei 2022
    Wat kunnen jullie goed en onderhoudend vertellen. Brengen jullie voor mij wat chicola mee: graag melk!
  2. Gerda de Gelder:
    13 mei 2022
    Erg leuk om te lezen , ik ben meer voor de pure versie! Groetjes uit een lekker warm Spanje
  3. Frans en Mieke:
    13 mei 2022
    We moeten jullie teleurstellen. Toen de Filipijnse tsunami langs was geweest, was de chocola op!
  4. Gera:
    14 mei 2022
    Hahaha, geweldig Mieke en Frans. Zo leuk ook de foto's van de winkelwagen vol chocolade! De rest van de foto's zijn ook mooi!
  5. Marie-Louise de Zwart:
    14 mei 2022
    We kunnen ons voorstellen dat jullie je flink vermaakt hebben in de supermarkt.
    Heel leuk. Mooie kerk en leuke huizen daar.