Inkopen in Invergordon

3 augustus 2019 - Invergordon, Verenigd Koninkrijk

Het eerste rondje zit er bijna op. Morgen zijn we weer in Amsterdam.

Vanaf Reykjavik – waar we een paar passagiers hadden achtergelaten – zijn we met een bloedgang (met 22,3 knopen zat het schip vrijwel op zijn maximumsnelheid) op weg gegaan naar Invergorden, Schotland. Samen met het feit dat we in windkracht 9 terechtkwamen betekende dat een heftig eerste nachtje. Mieke had voor de zekerheid een paar zeeziektepilletjes genomen, maar ik vind het wel lekker om zo in slaap geschud te worden. De volgende dag was het wel wat kalmer, maar toch liep je als dronkenmannen over dek. Het was bij het ontbijt dan ook rustiger dan normaal.

In Invergordon zijn twee aanlegplaatsen voor cruiseschepen. Eén aan de kade, vlak bij het centrum, maar daar lag de MSC Preziosa al, en een aan een lange, smalle pier wat verder weg. En daar lagen wij dus. Gelukkig was er gratis vervoer met shuttlebussen geregeld naar het centrum, want het was een behoorlijk stuk lopen. De pier was zó smal dat de bussen elkaar niet konden passeren, dus waren er een aantal autochtonen opgetrommeld om het verkeer op de pier te regelen.

Omdat wij tijdens het volgende rondje wéér in Invergordon aanleggen, hebben we er dit keer alleen wat rondgelopen, wat dingetjes gekocht, de plaatselijke kerk bezocht en de vele muurschilderingen (murals) bewonderd. De volgende keer maken we een excursie.

Morgen gaan we toerist in eigen land spelen.

En nog wat statistische informatie over het eerste deel van de reis:

Er waren 572 bemanningsleden van 39 verschillende nationaliteiten

Gevaren: 5662 zeemijlen met een gemiddelde snelheid van 15,9 knopen

Gerecycled water: 2.642.007 gallons (ongeveer 10 miljoen liter)

Verbruikte brandstof: 463.998 gallons (ongeveer 1,75 miljoen liter)

Gebruikte eieren: 86.400.

1. Marie-Louise de Zwart:
    4 augustus 2019
    Wat een mooie huizen en die beschilderingen erop. Prachtig.
    Vandaag dus weer even in eigen land.