We gaan het weer voorzichtig proberen

3 mei 2022 - Oud-Beijerland, Nederland

In augustus 2019 eindigde de laatste cruise die we gemaakt hebben. We hadden toen niet kunnen vermoeden dat het bijna drie jaar zou duren voor we de volgende zouden gaan maken...

We hadden er een in april 2020 geboekt. Gelukkig niet één maand eerder, want dan hadden we in de problemen gezeten. Vrij kort van tevoren werd deze cruise geannuleerd en kregen we vouchers, maar inmiddels is het geld al weer een jaar geleden op onze rekening teruggeboekt. Ook de cruise in november 2020 rondom Australië waarop we een optie hadden, ging uiteraard niet door.

We hadden ons voorgenomen dat de eerste cruise die we weer zouden doen er een moest zijn die vanuit Nederland vertrok en weer in Nederland aankwam (voorzichtig beginnen!!). Dus geen gedoe met vliegen en dergelijke. En ook graag op een van de nieuwste schepen van de Holland Amerikalijn. Dat beperkte de keuze natuurlijk behoorlijk. Meestal zijn dat cruises naar het noorden.

Toen kwam ruim een week geleden cruisewinkel met een zeer afgeprijsde cruise naar de Oostzee. Na enig wikken en wegen onzerzijds hebben we besloten dat dan maar te doen (onze dochter Karen: wie weet steekt in het najaar corona weer de kop op en gooien ze weer alles op slot). Het gevolg is dat we 8 mei al op de boot zitten.

We gaan nu met het nieuwste schip van de HAL, de Rotterdam uit 2021, vooral de Scandinavische landen bezoeken. Oorspronkelijk ging deze cruise ook naar Helsinki, St.Petersburg en Tallinn (Estland). St.Petersburg werd al gauw vervangen door Riga (Letland), maar na enige tijd werd kennelijk van hogerhand besloten zover mogelijk van de Russische grens weg te blijven en werden ook Helsinki, Tallinn en Riga vervangen. Hij gaat nu alleen naar Noorwegen, Zweden, Denemarken en Duitsland (zie de route).

We gaan vanaf zondag weer verslag doen van onze belevenissen via deze blog.