Kletsnat Kristiansand en Kopenhaagse kanalen

12 mei 2022 - Kopenhagen, Denemarken

Gisteren hebben we zo weinig beleefd dat ik maar twee havens in één verhaal prop.

Zoals je begrijpt uit de titel regende het in Kristiansand ook en nog heftiger dan in Oslo. We hebben een tijdje gewacht of het misschien droog zou worden, maar toen dat niet gebeurde hebben de regenjassen aangetrokken en de oranje scheepsparaplu in stelling gebracht. We zouden gaan wandelen naar het centrum van Kristiansand. Toen we eenmaal buiten het schip waren en zo’n 50 meter hadden gelopen was mijn linkerbroekspijp al doorweekt en de paraplu – door de wind – nauwelijks in bedwang te houden. We keken elkaar aan, zeiden tegen elkaar: “willen we dit eigenlijk wel” en zijn ras op onze schreden teruggekeerd. Rond twee uur hield het op met regenen en brak zelfs de zon door, maar omdat we al om half vier weer terug aan boord moesten zijn, was het niet meer de moeite waard om nog weg te gaan. Kristiansand hebben we dus alleen vanaf het schip gezien.

Wat een contrast was het weer vandaag! Stralende zon.

Vooraf hadden we bedacht dat we in Kopenhagen een rondvaart door de kanalen wilden maken. Met wat googlen hadden we ontdekt waar we moesten opstappen. Toen moesten we het probleem oplossen: hoe komen we daar. Lopen? Dat kon best, maar je moet ook weer terug. Bus of taxi? Eventueel in combinatie met het voorafgaande. Het ei van Columbus bleek wederom de hop-on-hop-off-bus te zijn. Een van de twee maatschappijen bood een rondrit in de bus in combinatie met een rondvaart aan. Het besluit was snel genomen. Allebei de hop-on-hop-off-busmaatschappijen hadden een rode bus naast de boot klaarstaan. We moesten ‘red sightseeing tour’ hebben en niet de ‘city sightseeing tour’. De bussen lijken zóveel op elkaar dat het regelmatig voorkwam dat mensen wilden opstappen en na het tonen van hun ticket te horen kregen dat ze op de andere bus moesten wachten.

Kopenhagen is een mooie stad. Ruim opgezet, veel groen en het is een schone stad. Er wordt veel gebouwd, vooral langs het water. Vaak interessante architectuur.

De rondvaart duurde ongeveer een uur. Ik laat de foto’s voor zich spreken.

Gisteravond hield internet er ineens mee op. Ik was nog niet klaar met de foto's. Die zijn nu bijgewerkt.

1. Jan Henk & Marja:
    13 mei 2022
    Kopenhagen de moeite waard !
    Mooie foto’s!
  2. Elzo:
    13 mei 2022
    Maar even een reactie op alle mails tot nu toe.
    Al aan de buitenkant is het schip meer dan indrukwekkend en zeer fraai gelijnd. Wat fijn voor jullie dat jullie nu alle ruimte hebben !
    De eetgewoonten van die Amerikanen zijn inderdaad opvallend. Beschaving aan de andere kant van de oceaan ziet er toch anders uit. Ons gedrag aan tafel werd tijdens de opvoeding met grote regelmaat aangestuurd door de nadrukkelijke aanwijzing : handen boven tafel !
    Jammer dat het weer niet echt meezit. Rasoptimisten wijzen je er natuurlijk op dat je maar blij moet zijn met elk zonnestraaltje, ook al heb je er op het moment van verschijnen niets aan.
    Verrassend dat Kopenhagen zo'n fraaie architectuur in zich bergt. Thuisblijvers genieten zo mee !