De zee op met de Zuiderdam

26 juni 2023 - Oud-Beijerland, Nederland

Nog slechts enkele dagen zal de Dageraad de hemel roze kleuren en dan ga ik met mijn grijsgelokte partner de grofkluitige Hoeksche Waard verlaten, om drie weken lang de purperkleurige zeeën te bevaren met de zeedoorklievende Zuiderdam, zodat wij weer een vreugdevolle reis kunnen toevoegen aan de landenrijke lijst.

De vorm van deze aankondiging vereist misschien enige toelichting. Op de middelbare school heb veel kleine stukjes uit Homerus moeten vertalen en toen al had ik me voorgenomen om 'eens' de hele Ilias en Odyssee te lezen. Het is er niet van gekomen tot ik zeer onlangs een digitale Nederlandse vertaling van deze twee boeken in handen kreeg. De Ilias heb ik doorgeworsteld (wat een gruwelijk boek is dat!), maar de Odyssee was leuk om te lezen. En ik ben besmet geraakt door de fraaie bijvoeglijke naamwoorden, die Homerus te pas en te onpas bezigt.

Maar goed, we gaan dus weer 'op cruise' van 2 t/m 23 juli. Ditmaal vertrekken we vanaf Rotterdam en gaan via Noorwegen, IJsland, Groenland en Newfoundland naar Boston. Vandaar vliegen we terug naar Amsterdam.

Ook van deze reis gaan we weer verslag doen via deze blog (verhaal+ bijbehorende foto's).

Omdat jullie op onze mailinglijst staan krijgen jullie een mail zodra er weer een nieuw verhaal geplaatst is. Wil je ons niet meer volgen meld je dan af van deze lijst. Voel je ook vrij om te reageren en aanvullende vragen te stellen. Bedenk wel dat de reacties voor iedereen zichtbaar zijn. Als je dus iets persoonlijks wilt melden, doe dat dan via de gewone mail.

Bij dit verhaal zijn een drietal foto's toegevoegd: de reis, het schip en de hut (over die hut meer in een volgend verhaal).