Rondje vanuit Reykjavik

9 juli 2023 - Reykjavík, IJsland

Gisteren hebben we ons als toeristen gedragen die voor het eerst IJsland bezoeken. We hebben de ‘Golden Circle’-tour vanuit Reykjavik ‘gedaan’. Dit rondje langs dé drie topattracties van IJsland bestaat uit Þingvellir, Geysir en Gullfoss.

Maar laat ik bij het begin beginnen. Eergisteren lagen we bij Ísafjörður. Dat is een leuke plek om een mooie excursie naar een waterval te starten (zie cruise 2019), maar als plaatsje stelt het niet veel voor. Toen we van het schip kwamen zagen we een kerkje liggen. Daar zijn we naar toegelopen, met de bedoeling om vandaaruit het centrum van Ísafjörður op te zoeken. Het kerkje was dicht en het centrum bleken we straal voorbijgelopen te zijn. Meer dan een pleintje met wat winkeltjes eromheen was het ook niet. Het zegt wat als de nr één attractie in Ísafjörður volgens Tripadvisor Dokkan Brugghús is, een kleine brouwerij waar lokaal bier gemaakt wordt! Via een voetpad in regenboogkleuren zijn we teruggelopen. Tot zover Ísafjörður.

Gisteren kwamen we aan in Reykjavik en daar liggen we nog steeds. Daarom konden we ook een 7 uur durende excursie boeken, die om 12 uur begon. We wisten zeker dat de boot niet zonder ons vertrokken zou zijn. Het was nog een hele zoektocht naar de plek waar we opgehaald zouden worden, dus het was goed dat we vroeg vertrokken waren.

De ‘Golden Circle’ dus.

Eerste stop: Þingvellir (de IJslandse letter ‘Þ’ wordt uitgesproken het Engelse ‘th’). Een ‘Þing’ is een (plaats van) samenkomst. Dit was (volgens Wikipedia) de plaats waar 's zomers elk jaar vanaf 930 de grote grondeigenaars, boeren, krijgslieden, handeldrijvers en anderen bijeen kwamen om onderlinge vetes te beslechten, om huwelijksverbonden aan te gaan, om zaken te doen, om recht te spreken, om nieuwe wetten uit te vaardigen en om nieuws uit de verre uithoeken van IJsland uit te wisselen. De laatste vergadering in de open lucht was in 1798.

Deze vlakte is ontstaan doordat twee tektonische platen (de Noord-Amerikaanse en de Eur-Aziatische steeds verder uit elkaar drijven (1 á 2 cm per jaar).

Tweede stop: Geysir, een vlakte met heetwaterbronnen, een zwavellucht en een werkende geiser. Het was er verschrikkelijk druk: in de rij staan voor een lunch, waarbij de keuze is: fish and chips, burger and chips en vegan burger and chips, met zijn allen (fototoestel/telefoon in de aanslag) rond de geiser die om de 5 á 8 minuten uitbarst en met zijn allen over het pad weer terug naar de vele bussen en particuliere auto’s. Ik verwijs naar de foto’s en vooral de video.

Derde stop: Gullfoss, een van de mooiste watervallen van IJsland. Ook hier weer zie foto’s en video.

Deze trip was een hernieuwde kennismaking: 20 jaar geleden (2004) zijn we hier ook geweest. Wat opvalt: het is vele malen drukker dan toen, het is veel meer op toeristen ingesteld: looppaden, uitzichtpunten en hekken. In 2004 bijvoorbeeld kon ik na een klauterpartij tot op een paar meter van de waterval komen, dat is nu onmogelijk.

Vandaag rusten we, na de vermoeiende dag van gisteren, uit op ons balkon, met een prachtig uitzicht (als we een hut aan de andere kant van het schip hadden gehad, keken we op een industrieel havengebied uit) .

Morgen weer op stap.

1. Gera:
    10 juli 2023
    Ijsland is prachtig!
    Wij zijn vorig jaar ook bij Geysir geweest, heel even maar. We kwamen er langs, anders waren we er niet heen gegaan... Het was daar zo druk. En in de USA hebben we Old Faithful gezien, een indrukwekkende geyser.

Hoe gaat het eigenlijk met paspoortcontrole e.d. wanneer jullie straks Canada en USA bezoeken?